Rozsądny kredyt – zasady odpowiedzialnego pożyczania

Zakup mieszkania czy samochodu… remont łazienki lub kuchni… inwestycja w firmę lub we własny rozwój. Co łączy to wszystko? Oczywiście pieniądze. Pieniądze, których niejednokrotnie potrzebujemy o wiele więcej niż wynosi stan naszych oszczędności. Zresztą nic w tym dziwnego – obecne ceny w wielu branżach i sektorach zdecydowanie przewyższają możliwości finansowe przeciętnego Kowalskiego. Tutaj z pomocą przychodzą jednostki sektora finansowego oferujące kredyty i pożyczki.

Często słowo „kredyt” i „pożyczka” są traktowane jako ten sam instrument finansowy. Chodzi w nich przecież o to, że pożyczamy pieniądze, więc w domyśle powinno to być jedno i to samo. Czy rzeczywiście tak jest? Absolutnie nie. Między tymi dwoma instrumentami są znaczące różnice. Przyjrzyjmy się im:

  • Pożyczka może zostać udzielona przez dowolną osobę czy firmę, natomiast kredyt może zostać udzielony wyłącznie przez bank lub SKOK.
  • Kredyt ustanawiany jest pisemną umową z bankiem i określany jest przez prawo bankowe zaś pożyczka może być ustanowiona np. umową ustną i regulowana jest kodeksem cywilnym.
  • W przypadku kredytu musimy sprecyzować na co zostaną przeznaczone pożyczone środki. Wierzyciel udzielając pożyczki nie musi natomiast znać jej konkretnego celu.

Wydawać by się mogło, że pożyczka jest o wiele „przyjemniejszą formą” pożyczania pieniędzy. Mamy tu mniej formalności oraz zasad, a na dodatek nie musimy nawet tłumaczyć się do czego potrzebna nam jest dana kwota. Zwróćmy jednak uwagę na jedną bardzo istotną rzecz – banki oferujące kredyty są o wiele bardziej zaufanymi, stabilnymi i godnymi zaufania jednostkami sektora finansowego. Natomiast firmy udzielające pożyczek niejednokrotnie posuwają się do niejasnych i niezrozumiałych dla klienta praktyk i sztuczek, które w rezultacie mogą przynieść wiele szkód oraz nieprzyjemności pożyczkobiorcy.

W tym miejscu warto zaznaczyć, jak niezwykle ważnym jest, aby dokładnie czytać wszystkie umowy oraz broszury informacyjne – niezależnie czy mówimy o kredycie czy o pożyczce. Dokładne zrozumienie wszystkich warunków umowy jest najważniejszą zasadą rozsądnego pożyczania. RRSO, stała lub zmienna stopa oprocentowania, ubezpieczenie kredytu… - jeśli czegoś nie rozumiemy to nie bójmy się pytać! Warto korzystać z usług profesjonalnych doradców kredytowych, którzy w jasny i klarowny sposób wytłumaczą wszystkie wątpliwości oraz niezrozumiałe kwestie. Nie pozwólmy też, aby zapiski drobnym druczkiem nas zaskoczyły
i doprowadziły do negatywnych dla nas konsekwencji.

Część ludzi przed podjęciem decyzji o kredycie czy pożyczce zadaje też sobie jedno pytanie – „Czy ja na pewno potrzebuję tych pieniędzy?”. Taka chwila zastanowienia i refleksji przed podjęciem decyzji o zobowiązaniu to bardzo dobra praktyka. Pamiętajmy, że pożyczanie pieniędzy na tzw. zachcianki to w zasadzie nic dobrego. Egzotyczne wakacje, luksusowe ubrania czy chęć zakupu drogiego prezentu – nie są to najlepsze formy na wykorzystanie pieniędzy z kredytu lub pożyczki. Oczywiście wszystko musi odbywać się w granicach rozsądku, a zawarcie takiego zobowiązania musi realnie pokrywać się z naszymi potrzebami. Więc co będziemy mogli nazwać „dobrym pożyczaniem”? Na pewno pożyczanie, które pozwoli nam na inwestycje we własny rozwój – np. zakup nowego sprzętu, dzięki któremu będziemy mogli efektywnie pracować lub zapisanie się i opłacenie kursu językowego.

O czym jeszcze musimy pamiętać przy podejmowaniu decyzji o kredycie lub pożyczce? Otóż na uwadze musimy mieć oczywiście nasze możliwości. Dobrym sposobem na zwizualizowanie sobie swojej sytuacji finansowej jest stworzenie budżetu, czyli zestawienia (w formie papierowej lub w arkuszu komputerowym) naszych przychodów i wydatków. Pozwoli nam to określić np. jaką wysokość miesięcznej raty spłaty kredytu jesteśmy w stanie zaakceptować tak, aby nie przysporzyć sobie problemów finansowych.

Pożyczanie pieniędzy nie jest niczym złym! Wręcz przeciwnie – może to być świetna okazja do inwestycji i rozwoju oraz możliwość zrealizowania swoich wymarzonych planów. Pamiętać należy jednak, że kredyt czy pożyczka to poważne zobowiązania, do których trzeba podchodzić z rozwagą. Miejmy na uwadze wyżej wymienione wskazówki, a na pewno żadna pożyczka ani kredyt nie będą dla nas problemem.

 

***

Tekst powstał w ramach projektu edukacyjnego „Porwani przez Ekonomię”. Więcej o projekcie na stronie www.porwaniprzezekonomie.pl.

Bezpieczna bankowość elektroniczna

Bankowość elektroniczna, czyli możliwość wykonywania operacji bankowych za pomocą komputera lub smartfona to dziś podstawowa usługa i zaleta posiadania konta bankowego i karty płatniczej. Dzięki niej możemy realizować zakupy przez internet w dowolnym miejscu na świecie, opłacać rachunki a także kontrolować stan swojego budżetu bez wychodzenia z domu, przez całą dobę, 7 dni w tygodniu.

 

O ile same systemy bankowości elektronicznej posiadają wiele zaawansowanych rozwiązań technologicznych i są bezpiezpieczne, to jednak musimy zachować czujność i rozwagę by przypadkiem nie trafić na fałszywe bramki płatności lub fałszywe strony logowania podszywające się pod nasz bank.

Cyberprzestępcy tworzą łudząco podobne strony do tych oryginalnych a następnie próbują zmanipulować odbiorców, by dokonywali płatności za pośrednictwem spreparowanych stron. Wówczas nasze dane tj. login i hasło zamiast do banku, trafiają w ręce przestępców. Dzięki temu mają dostęp do naszego konta i będą próbować skraść wszystkie nasze oszczędności.

Poniżej kilka przykładowych sytuacji, w których możemy otrzymać link do fałszywych bramek płatności:

  • Fałszywe sklepy internetowe, które kuszą bardzo atrakcyjnymi promocjami i cenami popularnych produktów a tak naprawdę działają w celu wyłudzenia od nas danych karty płatniczej lub danych do logowania, które podajemy by opłacić zamówienie.
  • Fałszywe wiadomość SMS z wezwaniem do szybkiego uregulowania płatności. Taka wiadomość może dotyczyć m.in. nieopłaconej faktury, dopłaty do przesyłki kurierskiej, koniczności opłacenia zaległego podatku itp.)
  • Fałszywe wiadomości rozsyłane m.in. za pośrednictwem mediów społecznościowych np. od naszego znajomego lub członka rodziny. W takiej wiadomości zazwyczaj znajduje się prośba o wsparcie finansowe z powodu nioczekiwanego wydarzenia (wypadek, awaria, brak portfela). Tutaj należy zachować szczególną czujność – konto znajomego mogło zostać przejęte przez przestępców a wiadomość została automatycznie rozesłana do wszystkich osób w bazie kontaktów, czego właściciel konta może nie być świadomy.
  • Fałszywa wiadomość o konieczności aktualizacji danych do logowania np. z powodu ataku hakerskiego na bank i wycieku danych do logowania.
  • Fałszywe reklamy w wyszukiwarkach, które prowadzą do nieprawdziwych stron internetowych, łudząco podobnych do tych oficjalnych. Oszuści najczęściej wykorzystują wizerunek instytucji finansowych (m.in. banków), i na pierwszy rzut oka, ich strony wyglądają jak te prawdziwe. Dlatego zawsze należy weryfikować adres domeny, na którą zostajemy przekierowani, zwłaszcza wtedy, gdy zostajemy proszeni o podanie swoich wrażliwych danych lub zalogowanie się do usług internetowych (np. bankowość elektroniczna)
  • Cyberprzestępcy szukają swoich ofiar także w lokalnych serwisach sprzedażowych. Kontaktują się z osobą, która wystawiła ogłoszenie, nawiązują kontakt i informują, że są zainteresowani zakupem. Proszą abyśmy podali dane swojej karty płatniczej, tłumacząc, że jest to niezbędne w celu szybkiej „finalizacji transakcji”.


Jak się chronić przed fałszywymi bramkami płatności?

 

  • Zwracaj uwagę na adres witryny – czy nie zwiera błędów, literówek, znaków specjalnych. Jeśli cokolwiek budzi Twoją wątpliwości lepiej zrezygnuj z transakcji.
  • Nigdy nie loguj się do konta bankowego za pośrednictwem linków otrzymanych w mailu, w wiadomości SMS lub za pośrednictwem komunikatora. Do bankowości elektronicznej loguj się bezpośrednio z oficjalnej strony banku. Najbezpieczniej wpisz ją ręcznie w pasu przeglądarki.
  • Czytaj uważnie wszelkie powiadomienia z banku, zwłaszcza gdy dotyczą autoryzacji płatności. Jeśli cokolwiek budzi Twój niepokój – skontaktuj się z bankiem.
  • Zawsze weryfikuj wiarygodność osoby, która się z Tobą kontaktuje i nakłania Cię do podjęcia działań związanych z płatnością. Nie udostępniaj swoich danych osobowych lub finansowych, osobom, których nie znasz. Jeśli masz jakiekolwiek wątpliwości, zadzwoń do banku lub zaufanej osoby i zapytaj o radę.

Na co jeszcze warto zwrócić uwagę by bezpiecznie korzystać z bankowości elektronicznej?

Bezpieczne hasła do logowania.

Stosuj bezpieczne hasła czyli składające się z minimum 14 dużych i małych znaków. Zaleca się stosowanie kombinacji przypadkowych słów. W ten sposób Tobie będzie łatwiej zapamiętać hasło a oszustom trudniej je złamać. Dobry przykład to: NaKolacjeZjemZielonePomidory. Po więcej informacji nt. tworzenia bezpiecznych haseł odsyłamy do strony CERT Polska – link.

Różne usługi i różne hasła.

W sytuacji gdy posługujesz się jednakowym hasłem do wszystkich usług i zostanie one złamane (np. wycieknie w wyniku cyberataku), przestępcy automatycznie będą próbować wykorzystać je także w innych miejscach i serwisach. Dlatego zadbaj o to, żeby stosować unikatowe hasła do każdej usługi, a w szczególności do najważniejszych kont takich jak: poczta, bank czy media społecznościowe.

Weryfikacja dwuetapowa.

To dodatkowe zabezpieczenie używane w celu ochrony naszych kont internetowych przed nieautoryzowanym dostępem. Oprócz standardowego hasła, które zazwyczaj używamy do logowania, musimy wprowadzić dodatkowy kod np. wysyłany na telefon.Dzięki zastosowaniu weryfikacji dwuetapowej, nawet jeśli ktoś pozna Twoje hasło, nie będzie w stanie uzyskać dostępu do konta bez drugiego czynnika uwierzytelniającego. Takie rozwiązanie zwiększa poziom bezpieczeństwa Twoich transakcji finansowych.

Dodatkowe kody autoryzujące i limity transakcji

Zorientuj się w banku, w jaki sposób możesz zabezpieczyć finanse przed nieautoryzowanymi transakcjami. Zazwyczaj odbywa się to za pomocą kodów autoryzujących przesyłanych na telefon lub autoryzacji za przy pomocy aplikacji mobilnych. Wówczas przed każdą transakcją będziesz proszony o podanie jednorazowego kodu. Taki kod będzie ważny tylko przez kilka minut.

Ustal także dzienne limity transakcji oraz limity maksymalnych kwot na koncie bankowym. W sytuacji gdy dojdzie do nieautoryzowanej transakcji np. w wyniku kradzieży danych karty płatniczej, limity będą chronić Cię przed utratą wszystkich oszczędności.

Zdrowy rozsądek przede wszystkim

W każdej sytuacji dotyczącej płatności internetowych zachowaj szczególną uważność i zasadę ograniczonego zaufania.

Trudno przewidzieć wszystkie scenariusze działań i sposoby manipulacji stosowane przez cyberprzestępców, gdyż są one nieustannie modyfikowane i „udoskonalane”. Jest jednak jedna uniwersalna i ponad czasowa zasada: zdrowy rozsądek przede wszystkim!

***

Materiał przygotowany w ramach kampanii pt. #Halo! Tu cyberbezpieczny Senior! przygotowanej przez NASK, Centralne Biuro Zwalczania Cyberprzestępczości w Policji oraz Warszawski Instytut Bankowości.

***

Program sektorowy „Bankowcy dla Edukacji” to jeden z największych programów edukacji finansowej w Europie. Jest on realizowany od 2016 r. z inicjatywy Związku Banków Polskich przez Warszawski Instytut Bankowości. Jego celem jest edukowanie uczniów, studentów i seniorów w zakresie podstaw praktycznej wiedzy dotyczącej ekonomii, finansów, bankowości, przedsiębiorczości, cyberbezpieczeństwa i obrotu bezgotówkowego.

Zapraszamy na stronę www.bde.wib.org.pl

Obecni seniorzy to pokolenie coraz bardziej świadome możliwości, jakie daje internet. Aż 86% badanych seniorów codziennie korzysta z internetu i co więcej – 65% dokonuje w internecie zakupów przynajmniej raz w miesiącu.

 

Kuszeni fantastycznymi okazjami możemy łatwo wpaść w sidła cyberprzestępców i natrafić na fałszywe sklepy lub oferty kupna/sprzedaży. Najczęściej oszuści tworzą strony internetowe łudząco przypominające autentyczne sklepy zaufanych firm, na których prezentują produkty po wyjątkowo atrakcyjnych cenach. Przestępcy często promują takie oferty płatnymi reklamami, a także rozsyłają masowo informacje za pośrednictwem poczty e-mail lub SMS, aby przyciągnąć uwagę potencjalnych klientów i przekierować do spreparowanej przez nich strony.

Kiedy ktoś dokonuje zakupu w takim sklepie, często musi wpłacić zaliczkę lub zapłacić całość kwoty za produkty, które nigdy nie zostaną wysłane. Cyberoszuści często wymyślają różne wymówki, dlaczego przesyłka się opóźnia lub nie jest dostępna, a w rzeczywistości wykradają pieniądze lub wykorzystują pozyskane prywatne dane, w tym również dane kart płatniczych do innych oszustw.

Co powinno wzbudzić naszą czujność?

Atrakcyjna cena - uważajmy na zniżki (szczególnie te „zbyt piękne, aby mogły być prawdziwe”) i wszelkiego rodzaju próby wywierania presji do podjęcia szybkich decyzji. Są to zabiegi socjotechniczne mające nas skłonić do podjęcia pochopnych działań, których skutki mogą być opłakane. Zachowajmy szczególną czujność w takich sytuacjach.

Jak się ustrzec przed fałszywymi sklepami? 

Zanim podejmiemy decyzję o zakupach online, należy zweryfikować wiarygodność sklepu. W tym celu:

  • Sprawdź dane kontaktowe – czy są dostępne na stronie (m.in. e-mail, adres zarejestrowanej działalności gospodarczej, numer telefonu)? Na podstawie numeru NIP możesz także zweryfikować sprzedawcę w powszechnie dostępnych rejestrach (np. KRS, CEIDG). Brak możliwości bezpośredniego kontaktu ze sprzedawcą powinien wzbudzić Twój niepokój.
  • Zweryfikuj adres sklepu internetowego – jeśli zawiera błędy, literówki lub nijak się ma do nazwy sklepu, to bardzo wyraźny sygnał ostrzegawczy.
  • Zapoznaj się z treścią regulaminu zakupów – w szczególności z informacjami dotyczącymi sposobu dostarczenia przesyłki oraz zwrotu towaru. Bądź wyczulony na wszelkie niespójności pomiędzy nimi.
  • Skontroluj metody płatności – fałszywe sklepy bardzo rzadko oferują popularne metody płatności, unikają także możliwości płatności przy odbiorze towaru. Podczas płatności sprawdź, czy na pewno strona, do której odsyła sklep, to prawdziwa strona Twojego banku.
  • Przeczytaj opinie i komentarze o sklepie – zwróć uwagę, czy nie wydają się spreparowane, czy nie powstały wszystkie w jednym czasie i czy na pewno dotyczą tego sklepu, o dokładnie takim adresie strony internetowej.

Mit zielonej kłódki w adresie sklepu

W dobie pomysłowości przestępców tzw. zielona kłódka nie jest już dowodem bezpieczeństwa strony. Nawet jeśli przy adresie wyświetla się kłódka, ale inne elementy strony lub sposób dotarcia na nią budzą wątpliwości, nie należy bagatelizować tych ostrzeżeń.

Przykre skutki zakupu w fałszywym sklepie internetowym

Utrata pieniędzy wydanych na towar, którego nigdy nie otrzymamy, to stosunkowo niewielki problem. Największym niebezpieczeństwem jest utrata wszystkich dostępnych na koncie środków. Taka sytuacja może mieć miejsce, gdy przekonani, że jesteśmy na oficjalnej stronie banku, wprowadzamy swoje dane (login i hasło), a w rzeczywistości trafiają one w ręce oszustów. Jest to szczególnie niebezpieczne, gdy nie posiadamy dodatkowego zabezpieczenia, jak weryfikacja dwuetapowa (np. SMS z dodatkowym kodem autoryzacyjnym), wówczas przestępcy mają swobodny dostęp do naszego konta.

 Co zrobić, gdy zorientujemy się, że dokonaliśmy zakupów w fałszywym sklepie?

  • Jak najszybciej poinformuj dostawcę płatności, czyli bank, w którym prowadzony jest rachunek bądź karta płatnicza o zaistniałej sytuacji. * Zgłoś incydent na stronie incydent.cert.pl.
  • Zgłoś przestępstwo w najbliższym komisariacie policji.

Im szybsza będzie nasza reakcja, tym większa szansa na odzyskanie pieniędzy.

***

Materiał przygotowany w ramach kampanii pt. #Halo! Tu cyberbezpieczny Senior! przygotowanej przez NASK, Centralne Biuro Zwalczania Cyberprzestępczości w Policji oraz Warszawski Instytut Bankowości.

***

Program sektorowy „Bankowcy dla Edukacji” to jeden z największych programów edukacji finansowej w Europie. Jest on realizowany od 2016 r. z inicjatywy Związku Banków Polskich przez Warszawski Instytut Bankowości. Jego celem jest edukowanie uczniów, studentów i seniorów w zakresie podstaw praktycznej wiedzy dotyczącej ekonomii, finansów, bankowości, przedsiębiorczości, cyberbezpieczeństwa i obrotu bezgotówkowego.

Zapraszamy na stronę www.bde.wib.org.pl

Plan Polaków na 2024 rok - oszczędzanie!

 

 

Nic nie jest tak ważne jak oszczędzanie – wynika z badania „Plany finansowe Polaków na 2024 r.” zrealizowanego dla BIG InfoMonitor. Oszczędzać chce w tym roku 40 proc. osób, kolejne 20 proc. odłożyć określoną kwotę, by mieć poduszkę finansową, a 7 proc.  inwestować. Plan odkładania pieniędzy zdeklasował m.in. takie działania jak ograniczanie konsumpcjonizmu, zadłużania się oraz starania o podwyżkę czy zmianę pracy. Zapowiadane przez rząd zachęty do oszczędzania z pewnością trafią na podatny grunt.

Trwający już niemal cztery lata stan niepewności i napięcia, najpierw z powodu pandemii, a potem wojny w Ukrainie, wpływa na skłonność rodaków do oszczędzania. W 2022 r. co czwarty respondent nie widział sensu odkładania pieniędzy lub informował, że nie jest w stanie tego robić ze względu na zbyt niskie dochody, a w minionym roku twierdził tak mniej niż co piaty (18 proc.). W 2023 r. posiadanie oszczędności zadeklarowało 80 proc. ankietowanych, choć w 30 proc. przypadków w grę wchodziły niewielkie kwoty, wynika z cyklicznych badań „Oszczędności i kłopoty finansowe Polaków” realizowanych dla BIG InfoMonitor.

Odkładać, mieć poduszkę finansowa, inwestować, ale też mniej kupować

W tegorocznych planach finansowych Polaków oszczędzanie wysuwa się na pierwszy plan. Wysoka inflacja i wzrost kosztów życia sprawiły, że Polacy przekonali się, że pieniądze na czarną godzinę są potrzebne. W zeszłym roku po oszczędności sięgnęło aż 44 proc. osób, a ci którzy ich niemieli, odczuli ten brak bardziej dotkliwie.

Lepsze kontrolowanie i planowanie wydatków, to również ważny cel

Kluczem do sukcesu umożliwiającego zbudowanie poduszki finansowej jest zarówno systematyczne oszczędzanie, jak i właściwe zarządzanie budżetem domowym. W badaniach 26 proc. respondentów wskazało na umiejętność lepszego kontrolowania i planowania budżetu jako ważny element finansowych planów na 2024 rok.

O kłopotach z zarządzaniem finansami świadczą m.in. całkiem powszechne problemy z terminowym regulowaniem podstawowych rachunków, opłat czy rat kredytowych. Z danych zgromadzonych w Rejestrze Dłużników BIG InfoMonitor i bazie informacji kredytowych BIK wynika, że blisko 2,7 mln osób, czyli ok. 9 proc. dorosłego społeczeństwa, weszło w nowy rok z kwotą 83,5 mld zł nieuregulowanych zobowiązań.

 

Może najpierw poprosić o podwyżkę, by było z czego odkładać?

Część finansowych planów na ten rok krąży również wokół pracy. Jak na tego typu krok wielu, bo co dziesiąty badany, chciałby zmienić w najbliższych miesiącach miejsce zatrudnienia, a nieco mniej rodaków zamierza upomnieć się o podwyżkę. Co dwudziesta osoba rozważa przebranżowienie się lub inną poważną zawodową zmianę.

Zdecydowana większość Polaków biorących udział w badaniu realizowanym dla BIG InfoMonitor uznała, że ma coś do zrobienia w obszarze finansów w tym roku, innego zdania było 24 proc. ankietowanych.

***

Biuro Informacji Kredytowej jest partnerem programu edukacyjnego Nowoczesne Zarządzanie Biznesem, w module „Zarządzanie ryzykiem finansowym w biznesie i życiu osobistym”.

Więcej: www.nzb.pl oraz www.facebook.com/NowoczesneZarzadzanieBiznesem

Bezpieczne korzystanie z portali społecznościowych

 

Przez internet można załatwić wiele codziennych spraw. Bankowość elektroniczna, zakupy online, rozrywka, a przede wszystkim możliwość kontaktu z innymi osobami to niewątpliwe zalety bycia „w sieci”. Przestrzeń, w której obecnie spędzamy wiele czasu, to portale społecznościowe, które stały się jednym z elementów codzienności.

 

 

 

Czym są portale społecznościowe?

 

Portale społecznościowe, inaczej określane serwisami społecznościowymi, są wirtualnymi przestrzeniami, w których po utworzeniu profilu możemy wyszukiwać znajomych, dzielić się wydarzeniami ze swojego życia, zamieszczać różne treści, kontaktować się z innymi osobami czy znaleźć grupę ludzi o podobnych zainteresowaniach. To tylko nieliczne zalety, jakie mają.

 

Skąd ich popularność? Umożliwiają bycie w stałym kontakcie ze znajomymi i ze światem. Nie tylko poprzez możliwość rozmowy, wymianę myśli i poglądów czy doświadczeń, ale też dostarczanie rozrywki i informacji – wiadomości i ciekawostek z kraju i ze świata.

 

Jak z nich skorzystać? Pozornie to bardzo proste. Wystarczy połączyć się z internetem, wyszukać interesujący nas serwis społecznościowy i założyć na nim konto. Po utworzeniu profilu najczęściej pojawia się krótki kwestionariusz, który należy wypełnić. Zawarte w nim pytania często obejmują wybór, czy nasz profil ma być publiczny czy prywatny, wymagają podania imienia i nazwiska, danych kontaktowych, miejscowości, zainteresowań i innych elementów. Poza koniecznością podania podstawowych danych odpowiedź na większość pytań jest opcjonalna. Nie musimy wypełniać każdego pustego okienka.

 

Serwisy społecznościowe – na co uważać?

 

Korzystanie z kont społecznościowych daje wiele radości i możliwości. W jednym miejscu możemy podzielić się ze społecznością wszystkim, czym chcemy, zobaczyć to, co publikują znajomi czy np. firmy, które obserwujemy. Na co uważać podczas korzystania z tych portali?

 

  1. Wyszukując w internecie portal, na którym chcesz się zalogować, zwracaj szczególną uwagę na adres strony. Sprawdź, czy w adresie nie ma literówek, dodatkowych znaków. Oszuści tworzą strony łudząco podobne do znanych i popularnych serwisów. Sprawdzaj pasek adresu witryny internetowej i nie podawaj swoich danych na stronach, które budzą Twoje wątpliwości.

 

  1. Korzystanie z portali społecznościowych wiąże się z możliwością dodawania różnych treści. Wiele osób korzysta z mediów społecznościowych i chętnie dzieli się wydarzeniami ze swojego życia, publikując posty, zdjęcia, relacje czy inne informacje o sobie i innych. Jeśli „wrzucasz” coś do internetu – pamiętaj o prywatności. Nigdy nie masz pewności, kto i w jaki sposób może wykorzystać udostępnione informacje.

 

  1. Jedną z możliwości, jakie daje korzystanie z serwisów społecznościowych, jest wyszukiwanie i dodawanie osób do listy znajomych. Pamiętaj, że nawiązywanie relacji online może być trudne. Zwłaszcza jeśli nie znaliśmy danej osoby wcześniej, w świecie realnym. Wbrew pozorom nigdy nie masz pewności, kto jest po drugiej stronie ekranu i jakie zamiary ma wobec Ciebie.

 

  1. Przeglądając portal społecznościowy, uważaj na sensacyjne nagłówki wpisów, które niejednokrotnie przykuwają uwagę. Przestępcy często wykorzystują ludzką ciekawość, publikując artykuły, po otwarciu których jesteś proszony o ponowne zalogowanie do portalu społecznościowego. Okienko do logowania na pierwszy rzut oka nie różni się niczym od oryginalnego – aby uniknąć błędu, zawsze weryfikuj adres. Jeśli nie masz pewności co do strony, nie loguj się ponownie – to może być próba przechwycenia Twoich danych logowania.

 

  1. Jeśli otrzymasz wiadomość od znajomego, w której prosi on o przelew drobnej kwoty czy też kliknięcie linku – uważaj, może to być próba oszustwa! Przestępcy, często przejmując konta użytkowników, wysyłają do znajomych z ich listy wiadomości z takimi prośbami. Nigdy nie klikaj linków i nie wykonuj przelewów na podstawie otrzymanych wiadomości. Skontaktuj się ze znajomym, dzwoniąc do niego lub spotkaj się i upewnij bezpośrednio, czy potrzebuje pomocy.

 

Korzystając z portali społecznościowych, należy zawsze pamiętać o bezpieczeństwie. Przestępcy wykorzystują naszą ufność, chęć przeczytania wiadomości z kraju i ze świata czy pomoc drugiemu człowiekowi. Dlatego tak ważna jest czujność i dbanie o bezpieczeństwo podczas korzystania z internetu. W miejscach, w których to możliwe, korzystaj z weryfikacji dwuetapowej, np. poprzez dodatkowe wpisanie kodu z SMS-a.

 

Dbajmy o siebie i naszych najbliższych.

***

Materiał przygotowany w ramach kampanii pt. #Halo! Tu cyberbezpieczny Senior! przygotowanej przez NASK, Centralne Biuro Zwalczania Cyberprzestępczości w Policji oraz Warszawski Instytut Bankowości.

***

Program sektorowy „Bankowcy dla Edukacji” to jeden z największych programów edukacji finansowej w Europie. Jest on realizowany od 2016 r. z inicjatywy Związku Banków Polskich przez Warszawski Instytut Bankowości. Jego celem jest edukowanie uczniów, studentów i seniorów w zakresie podstaw praktycznej wiedzy dotyczącej ekonomii, finansów, bankowości, przedsiębiorczości, cyberbezpieczeństwa i obrotu bezgotówkowego.

Zapraszamy na stronę www.bde.wib.org.pl